Yhdistyksen historiaa

Pälkäneellä toimii Suomen vanhimpiin kuuluva vanhempainyhdistys, Koti ja Koulu ry. Yhdistyksen  perustamisasiakirja on päivätty 24. huhtikuuta 1961.

Koti ja Koulu onnistuttiin herättämään henkiin keväällä 2005. Muutaman vuoden ajan hiljaiseloa viettänyt yhdistys sai uutta tuulta siipiensä alle, kun vuoden 2004 lopulla kävi ilmi, että tiukat säästötoimenpiteet uhkaavat Pälkäneen kouluja. Vanhemmat keräsivät muutamassa viikossa 350 nimeä adressiin, jossa vastustettiin koulusäästöjä. Samasta syystä yhdistys heräsi myös edellisen kerran vuonna 1995.

Vuoden 2005 lopussa yhdistyksen jäsenmäärä oli jo 32. Tällä hetkellä jäseniä on lähes 70.

Lähes 50 vuotta sitten alkanut kotien ja koulun yhteistoiminta on edelleen ajankohtaista lasten hyvinvoinnin, turvallisuuden ja laadukkaan koulutuksen takaamiseksi.  Kodin ja koulun yhteistoiminta on käsitellyt kasvatuksen ja koulutyön peruskysymyksiä. Yhdistyksen aloitteista toteutui muun muassa monivuotinen kevättempaus, jossa ekaluokkalaisille jaettiin yrittäjien kustantamat pyöräilykypärät.